Mar del Plataba repül a mitologikus madár

Gyarmathy Lívia a nyolcadik X-en túl fejezte be A tér című dokumentumfilmjét, amelyet Argentínában, a ma kezdődő, A kategóriás, Mar del Plata Nemzetközi Filmfesztiválon mutatnak be. A második évezredben a megújuló magyar filmművészet leginkább figyelemre méltó alkotóit – Fliegauf Bencét, Hajdu Szabolcsot, Nemes Gyulát… – népszerűsítő rendezvény kizárólag a játékfilmeket versenyezteti, A tér című dokumentumfilmnek és rendezőjének a dél-amerikai szemlére való meghívása: vetélkedések és megmérettetések fölötti megtiszteltetés.

A honfoglalás mondája szerint eleink addig vándoroltak Nyugat felé, míg oda nem érkeztek, ahol a kerecsensólyom fészkel

Gyarmathy Lívia, ötödik emeleti otthona ablakából, kamerával a kezében, egy évtizeden át, éjjel, nappal követte a Budapest XII. kerületében épülő, turulos emlékmű fogadtatását, a politikai hullámveréseket és a tér magánéletét. Az iskolába induló gyermekeket, az autókoccanások által kiváltott indulatokat, vagy, ahogyan egy kamaszlány egy idős asszony segítségére siet. A Kossuth-díjjal, Magyar Örökség-díjjal, és két (!) rangos Európai filmdíjjal is elismert rendezőnő nem csak a mai Magyarország feszültségeit örökítette meg az ablakából, de hazánk szerethetőségét is. Utolsónak szánt rendezéséről a Magyar Nemzet mára már a felismerhetetlenségig megcsonkított Műsorújságában több műfajban is beszámoltam, televíziós bemutatójának előkészítésére szánt jegyzetem, amely 2013. május 14-én jelent meg, honlapom Régebben írtam rovatában ismét olvasható.

2014. november 22.

vissza >>